Files tekenen

Files zijn altijd vervelend, maar sommige zijn erger dan andere. Als er een duidelijke oorzaak van een file is, zoals wegwerkzaamheden of een ongeluk kun je er begrip voor opbrengen, maar dat kan niet altijd. Sommige files ontstaan zomaar, zonder duidelijke reden. Als je door die file heen bent kun je weer harder gaan rijden zonder een idee te hebben waarom je nou per se langzamer moest. Om even later weer in een opstopping te belanden.

De reden dat zulke files ontstaan is dat we niet allemaal met dezelfde snelheid rijden, maar dat er kleine variaties in snelheid zijn. Wanneer iemand daardoor op iemand anders dreigt te botsen wordt er afgeremd, vaak iets sterker dan nodig waardoor een achterligger iets sterker moet afremmen, enzovoort. Onderzoekers van de Nagoya universiteit demonstreerden dit effect op een mooie manier door auto’s met 30 km per uur op een ronde weg te laten rijden. Omdat niemand precies 30 rijdt onstaan binnen de kortste tijd opstoppingen.

Net als in het echt zie je klonten van auto’s ontstaan. In SimSketch zijn die zelfs wat heftiger dan in het echt omdat de minimale afstand tussen twee auto’s kleiner is.

Het maken van het model in SimSketch is simpel. Je tekent de rotonde en een auto. Aan beide objecten geef je een naam en gedrag, door er een ‘stickertje’ op te plakken. De auto krijgt vier stickers: één voor de naam, één om te vertellen dat de weg gevolgd moet worden,  één om andere auto’s en dus botsingen te vermijden en een ‘fabriekje’om aan te geven dat ik een aantal auto’s wil hebben:

En dat is genoeg om te begrijpen hoe een file kan ontstaan…. Meer over SimSketch op www.modeldrawing.eu

 

Geef een reactie